اَلْآراءُ وَالدِّیانات، کتابی است دربارۀ عقاید و باورهای پیروان ادیان و مذاهب و
مکتبهای گوناگون کلامی و فلسفی به زبان عربی نوشتۀ ابومحمدحسن بن موسی نوبختی (د ح
310ق/922م)، فیلسوف و منجم و متکلم شیعی ایرانی و نویسندۀ کتاب فرقالشیعه که بارها
به چاپ رسیده است. از کتاب الآراء والدیانات اثری به دست نیست، لیکن مطالب آن به
گونۀ گستردهای در کتابهای اسلامی مربوط به این موضوع بازتاب یافته است و این نشان
میدهد که این کتاب از آوازهای بلند و نیکو برخوردار بوده است. ابنندیم، نوبختی و
خاندانش را به دوستداری علی(ع) و اولاد او ستوده و گفته است: او کتابهای بسیار گرد
میآورد و شمار فراوانی از آن را به خط خود استنساخ میکرد. وی را کتاب الآراء
والدیانات است که آن را به پایان نرسانده است (الفهرست، صص 251-252). احمدبن علی
نجاشی (د 450ق/1058م) نیز او را به عنوان متکلمی مبرّز میستاید و میگوید: الآراء
والدیانات کتابی بزرگ و نیکوست که من آن را بر استادم ابوعبداللّه (محمدبن محمدبن
نعمانبن عبدالسلام معروف به شیخ مفید، د 413ق/1022م) خواندهام (رجال، ص 46).
همچنین رضیالدین علیبن موسی معروف به سیدبن طاووس (د 664ق/1266م) میگوید: کتاب
الآراد والدیانات نوبختی اکنون در نزد من است و من از این کتاب به آکاهی وی از علم
نجوم پی بردم (فرج المهموم، ص 121).
نیمۀ دوم سدۀ 3ق/9م که نوبختی در آن میزیسته، روزگار جوش و خروش اندیشههای
گوناگون و کشاکش آزاد فرقهها با یکدیگر بوده است. درگیری زبانی و قلمی به ارزیابی
باورهای مخالف منحصر نمیشده، بلکه به شرح و نگارش تاریخ آن فرقهها و عقاید ایشان
نیز میکشیده است. همزمان با او یا اندکی پیش و پس از وی، کسان بساری به این کار
دست یازیدهاند که اقبال آشتیانی برخی از ایشان را یاد کرده است (خاندان نوبختی، صص
136-139). با اینهمه، آقابزرگ تهرانی او را نخستین دانشمند مسلمان میداند که
دربارۀ ملل و نحل و آراء و فرقهها کتاب نوشته است. دیگر کسانی که در این زمینه
چیزی نوشتهاند، همگی متأخر از او بودهاند: ابوبکر باقلانی (د 403ق/1013م)،
ابومنصور عبدالقاهربن طاهر بغدادی (د 429ق/1038م)، ابوبکر احمدبن محمد اصفهانی (د ح
451ق/1059م)، ابنحزم (د 456ق/1064م)، شهرستانی (د 548ق/1153م) و جز ایشان
(الذریعه، 1/34-35).
کتاب الآراء والدیانات را نویسندگان پس از نوبختی مانند مسعودی (د 346ق/957م)،
ابنجوزی (د 597ق/1201م)، ابنابی الحدید (د 655ق/1257م) و دیگران در دست
داشتهاند. از اشارات آنان میتوان استنباط کرد که الآراء والدیانات حاوی مطالبی
بدین شرح بوده است: عقاید سوفسطاییان، عقاید ثنویان، عقاید فیلسوفان یونان، مذاهب
هند و باورهای هندوان، مذاهب صابئیان و مجوستان، آرای منجمان و اصحاب فلک، عقیدۀ
جهمبن صفوان، مذهب هشامبن حکم در تشبیه و تجسیم، عقاید مقاتلبن سلیمان و نعیمبن
حماد و داوود جواربی از متکلمان شیعی و عقاید فیلسوفان رواقی (اقبال 139).